Krzyże na osiedlu Białostoczek

Dopiero po publikacji artykułu Tajemnicze krzyże na osiedlu Białostoczek w czerwcu 2012 roku zdałam sobie sprawę, że moje osiedle faktycznie wyróżnia się na tle innych dużą liczbą krzyży, ustawionych szczególnie wzdłuż ulicy Białostoczek. Rzeczywiście, krzyże stoją u nas niemalże od zawsze – mają w końcu ponad sto lat! Udało mi się w końcu uwiecznić je na zdjęciach (jeśli o którymś zapomniałam, proszę o informację) i przy okazji dzisiejszego święta chciałabym je Wam zaprezentować, a jednocześnie polecić lekturę wspomnianego tekstu. Mieszkańcy mojego osiedla na pewno spojrzą na swoje najbliższe otoczenie z większą historyczną świadomością, a pozostali zaczną być może baczniej przyglądać się elementom drobnej architektury w swoim sąsiedztwie – być może też mieszkacie obok prawdziwych zabytków!

1. Krzyże na skrzyżowaniu ulic Białostoczek i Kozłowej. Na marmurowym pomniku widnieje data 1883 lub 1893 …

Białostoczek Kozłowa 2

Białostoczek Kozłowa

Białostoczek - Kozłowa 3

Białostoczek - Kozłowa 4

2. Krzyż na rogu ulic Białostoczek i Radzymińskiej. Pochodzi z roku 1918.

Białostoczek - róg Radzymińskiej

Białostoczek - róg Radzymińskiej 2

Białostoczek - róg Radzymińskiej 3

3. Krzyż przy ulicy Białostoczek (na odcinku między Radzymińską a Sokólską). Pochodzi z 1903 roku. Podobnie jak poprzedni z opisywanych krzyży, został niedawno odnowiony.

Białostoczek

Białostoczek 2

Białostoczek 3

4. Krzyż na rogu ulic Białostoczek i Sokólskiej. Pochodzi z 1920 roku.

Białostoczek róg Sokólskiej

Białostoczek róg Sokólskiej 2

5. Krzyż na rogu ulic Sokólskiej oraz 1000-lecia Państwa Polskiego

Białostoczek - Sokólska

6. Krzyż przy jednym z drewnianych domków przy ulicy 1000-lecia Państwa Polskiego. Pochodzi z 1898 roku.

Białostoczek - 1000-lecia

Białostoczek - 1000-lecia 2

3 uwagi do wpisu “Krzyże na osiedlu Białostoczek

  1. Czy tylko ja zwróciłam uwagę na dziwaczne ułożenie kostki brukowej wokół krzyża radzymińska/białostoczek? Nie pełni funkcji komunikacyjnej, a już na pewno nie – dekoracyjnej.

  2. Do Kaskady:
    Temat jest raczej o krzyżach i historii, a nie o kostce.
    Jeśli sposób ułożenia kostki uwłacza poczuciu estetyki i zakłóca komunikację, to zawsze pozostaje przejście drugą stroną ulicy.

  3. „..osiedla białostoczek” …to jest tabliczka z czasów PRLu… dlatego mowa jest o Osiedlu…. na poczatku XX w. i wcześniej była to wieś Białostoczek więc w tamtych czasach krzyże stawiali i odnawiali mieszkańcy wsi. Uzupełniając nalezy dodać, iż oryginalny krzyż z lokalizacji 1000-lecia róg Sokólska obecnie znajduje się w Kościele pw. Miłosierdzia Bożego…. został tam przeniesiony w latach 90 tych chyba…. często odmawiałem modlitwę spacerując z pieskiem wieczorami przy tym właśnie oryginalnym krzyżu, na którym widniał napis…”odnowiony w 1978 r.” Pamiętam, gdyż to rok mojego urodzenia :) I moje osiedle kochane.

Skomentuj

